وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

اعضای این کارگروه عبارتند از:
1) دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)
2) وزیر یا نماینده‌ی وزیر اطلاعات
3) وزیر یا نماینده‌ی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
4) وزیر یا نماینده‌ی وزیر دادگستری
5) وزیر یا نماینده‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
6) وزیر یا نماینده‌ی وزیر علوم تحقیقات و فناوری
7) وزیر یا نماینده‌ی وزیر آموزش و پرورش
8) فرمانده نیروی انتظامی
9) یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
10) یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تائید مجلس شورای اسلامی
11) رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
12) رئیس سازمان صدا و سیما
13) نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

به نظر مي‌رسد با توجه به اينكه دولت در اين كميته 13 نفره 6 عضو دارد فقط با اندكي رايزني مي‌توانند با هم راي كردن يك نفر از اعضاي 7 نفره ديگر، دولت همواره حرف نهايي را در تصميمات اين كميته بزند، لذا به نظر مي‌رسد اگر تصميماتي هم اتخاذ شود كه با تفكر دولت همخواني نداشته باشد (مثل مورد واتس‌اپ و وي چت) باز هم بايد از 6 عضو دولتي سئوال كرد چرا در اين كميته با وجوديكه 6 راي داريد اينقدر ناتوان عمل مي‌كنيد و بعدا فقط مصاحبه مي‌كنيد و از مخالفتتان با تصميمات تصويب شده، ابراز ناراحتي مي‌كنيد؟

محسن کریمی‌پور (کارشناس IT ) در مقاله‌اي نوشته است: یکی از مهم ترین دستاوردهای استقرار دولت يازدهم باز شدن گام به گام و مستمر فضای اجتماعی در کشور بوده است امروزه دیگر دیدن و بازگو شدن پیام‌هاي دولتمردان در شبکه‌هاي اجتماعی و ارتباطي در میان مردم به خصوص قشر تحصیل کرده نوعی امر عادی تلقی مي‌گردد. بگذریم از اینکه این پیام رسانی در فضایی مانند فیس بوک شاید به علت کم کاری و عدم اجرای رسالت حرفه ی رسانه ملی بوده باشد اما نکته ای که حائز اهمیت است روشن نبودن تکلیف این شبکه برای کاربران است.

خوشبختانه در ماه‌هاي اخیر مسئولین دولتی بارها از موافقت خود با رفع فیلتر شبکه‌هاي اجتماعی و ارتباطي گفته اند و نوشته‌اند چه اینکه آنان و عامه کارشناسان حوزه ارتباطات بر جامعیت این شبکه‌ها در میان جوانان ایرانی واقف شده‌اند. حالا که دولت محترم پشتوانه محکمی از قشر دانشگاهی و کارشناسان حوزه ارتباطات و IT را دارد مي‌بایست تکلیف سیاست‌هاي ارتباطی خود را با کاربرانی که شاهد امور هستند روشن سازد.  سوال کاربران این است: اگر به زعم برخی، فعالیت، استفاده و حضور در اين شبکه‌ها غیر قانونی است چطور اغلب مقامات از این طریق پیام خود را با مردم در میان مي‌گذارند.

در این مقال سعی بر آن نیست که سیاست‌هاي دولت را به سبب عدم رفع فیلتر این شبکه تخطئه کرد بلکه انتظار مي‌رود دولت استدلال‌هاي شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که متشکل از نمایندگان ارگان‌هاي مختلف و دولت مي‌باشد را به خیل عظیم کاربران و طرفداران این شبکه منتقل نماید و با سکوت در این خصوص مسئولیت این اقدام را به دوش خویش نیاندازد و مسئولان محترم مخالف رفع فیلتر این موضوع را به مناظره و نشست‌هاي صرفاً کارشناسی و تخصصی دعوت تا از شائبه مخالفت دولت جلوگیری گردد.

انتظار قشر دانشگاهی و فعالان رسانه حامی دولت چیزی فراتر از اقدامات انفعالی در نشست‌هاي مربوط به تعیین مصادیق مجرمانه مي‌باشد در ماجرای فیلترینگ نرم افزار «وی چت» با وجود رأی مخالف 6 نماینده دولت، این نرم‌افزار فیلتر شد با این وجود بعید نیست اگر بگوییم همچنان این نرم افزار همان کاربران فعال خود را در ایران دارد لیکن هزینه روانی این فیلترینگ از دید بسیاری بر دولت تحمیل شد.

صرف نظر از معایب و محاسن شبکه‌هاي اجتماعی و رسانه‌هاي ارتباط سریع که انشاالله در نوشتارهای دیگری بررسی خواهد شد پیام حامیان رفع فیلتر شبكه‌هاي ارتباطي و اجتماعي روشن و واضح مي‌باشد: انتظار مي‌رود استدلال‌هاي مسئولین محترم که باعث فیلترینگ این شبکه تا به امروز شده است روی میز مناظره و بررسی‌هاي کارشناسان با حضور همه دستگاه‌هاي مرتبط اعم از نهاد دولت، جامعه شناسان،کارشناسان رسانه و IT ،نهاد‌هاي نظارتی، قشرهای دانشگاهی و حتی خود کاربران قرار داده شود چرا که مي‌دانیم نادیده گرفتن واقعیات نتیجه ای جز عدم کنترل امور و تسری معایب به کانون خانواده‌ها ندارد، چه آنکه تا امروز نداشت...
................................
جالب تر اينكه سايت اصولگراي الف ديروز در نقدي نوشت: تجربه فیلترینگ واتس آپ هم باید درس عبرتی شده باشد برای مسئولین، بنابر یک گزارش رسمی ۴۸ ساعت بعد از فیلتر کردن وی چت، ۴۱ درصد از ۴ و نیم میلیون نفر استفاده کننده از وی چت، روی گوشی موبایل خود فیلتر شکن نصب کردند. اما مسئولین نه از ویدئو درس گرفتند و نه از ماهواره، حالا گویا قصد دارند شکست خود را در مقابله با اپلیکیشن ها تکمیل کنند.
 ۴۸ ساعت بعد از فیلتر کردن وی چت، ۴۱ درصد از ۴ و نیم میلیون نفر استفاده کننده از وی چت یعنی یک میلیون و ۸۴۵ هزار نفر، روی گوشی موبایل خود فیلتر شکن نصب کردند. در حال حاضر میانگین قیمتی فیلترشکن های سرویس موبایل چیزی حدود ۶ هزار تومان است، با این حساب فقط در ۴۸ ساعت اولیه ۱۱ میلیارد و هفتاد میلیون تومان توسط کاربران اپلیکیشن موبایلی وی چت فیلتر شکن خریداری شده است.

در ادامه اين مطلب آمده است: با این حساب گروه اولی که از فیلترینگ چه در اینترنت و چه موبایل سود می‌برند، فیلترشکن فروشان هستند. این سؤال اینجا مطرح می‌شود که اساساً این فیلتر شکن فروشان چه کسانی هستند که نه تنها سایت‌هایشان فیلتر نیست، بلکه برای خود حساب بانکی دارند و فروش آنلاین انجام می دهند؟ آیا شناسایی این افراد توسط پلیس سخت است یا اراده و قصدی برای شناخت و برخورد با آن‌ها نیست؟
گروه دیگری که از فیلترینگ و به خصوص مسدود شدن اپلیکیشن های موبایلی منتفع می‌شوند، اپراتورهای تلفن همراه هستند. طبیعتاً با فراگیر شدن استفاده از این اپلیکیشن های موبایلی، برقراری ارتباط که تنها هزینه اندک اینترنت را برای کاربر در پی دارد، میزان استفاده مردم از پالس‌های گران قیمت خطوط تلفن همراه به شکل گسترده‌ای کاسته می‌شود؛ امری که در ماه‌های اخیر مشهود بود و به سرعت نیز در حال توسعه نفر به نفر است و طبیعتاً بخشی از هزینه های زندگی مردم و البته عدد بسیار بزرگی از درآمد اپراتورهای تلفن همراه را کاهش می‌دهد.

محدود ساختن اینترنت و استفاده از اپلیکیشن های موبایلی برای اقلیتی خوشحالی به بار می‌آورد و برای اکثریت، نارضایتی. نکته دیگر توجیه این فیلترینگ تحت عنوان حریم خصوصی و مسائل شرعی، قطعاً توجیه نادرستی است. به طور مثال اگر فیلترکنندگان نگران حریم خصوصی و اطلاعات مردم هستند در وهله اول باید نگران اطلاعات خود باشند، چون طبق گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، میزبانی ۴۰ درصد سایت‌های دولتی در خارج از کشور است. حال باید دید اطلاعات چند دانشجو و دوست مهم‌تر است یا اطلاعات دولتی؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com