وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

رابرت هاديك تحليل‌گر نظامي انديشكده فارين پالسي پيش از طرح اين سوال که آيا سامانه‌هاي دفاع موشكي اسرائيل آماده است تا به هرگونه پاسخ ايران به حمله نظامي اسرائيل پاسخ گويد، گفت: اين يك آزمايش نيست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به گفته هادليك، انگيزه طرح اين سوال همان گفته ماتان فيلناي معاون وزير جنگ اسرائيل است كه گفت اسرائيل آماده جنگي 30 روزه با ايران است كه در آن 500 اسرائيلي بعد از شليك روزانه صدها موشك ايران به شهرهاي اسرائيل كشته مي‌شوند و در اين چارچوب بايد سناريوي شركت حزب‌الله و حماس در جنگ شعله‌ور شده را نيز مدنظر قرار داد كه تل‌آويو و قدس و بسياري ديگر از شهرها و پايگاه‌هاي نظامي را - در جنگي موشكي كه اولين بار از نوع خود بعد از جنگ اول خليج فارس در سال 1991 ميلادي به شمار خواهد رفت- تهديد مي‌كند.

 

با وجود احتمال خويشتنداري ايران يا محدود ماندن دايره جنگ، اما اين احتمال زياد نيز وجود دارد كه دايره درگيري گسترش يابد كه آزموني دشوار و حساس براي سامانه‌هاي دفاع موشكي جديد است كه نه تنها بر اسرائيل بلكه بر نقشه‌هاي آمريكا در منطقه آسيا و اقيانوس آرام تاثير مي‌گذارد، چرا كه آمريكا سامانه‌هاي موشكي و ضد موشكي خود را در مركز راهبرد خويش براي منطقه قرار داده است.

 

در زمينه واكنش ايران به حمله نظامي اسرائيل بايد گفت كه اسرائيل با زرادخانه روز افزون موشك‌هاي بالستيك ايران مواجه خواهد شد و در ميان اين زرادخانه، اسرائيل به طور اساسي از موشك "شهاب3" ايران هراس دارد كه برد آن 1300 كيلومتر است و مجهز به كلاهك انفجاري يا شيميايي با وزن بين 760 تا 1100 كيلوگرم مي باشد.

 

مركز تحقيقات كنگره آمريكا فاش كرد كه ايران 25 تا 100 موشك شهاب3 در اختيار دارد كه در مناطق مختلف كشور در زير زمين و سكوهاي پرتاب متحرك در خودروهاي سنگين مستقر شده‌اند.

 

درمقابل، سامانه دفاع موشكي اسرائيل وجود دارد كه براي مقابله با موشك شهاب 3 طراحي شده است و عملكرد اين سامانه و تاثير آن آزمايش شده است اما نگراني از اين است كه اين سامانه قبلا در جنگ واقعي مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

رادارها و سامانه هاي هشدار راه‌دوري نيز كه آمريكا براي تقويت قدرت اسرائيل در رصد موشك‌ها و دريافت اطلاعات درباره اهداف مورد نظر در فلسطين اشغالي مستقر كرده است، به نوبه خود در بوته آزمايش قرار خواهند داشت و ساز و كار همه سامانه‌هاي راداري در جمع آوري اطلاعات و انتقال و پردازش آن درشرايط نبردي عملي در معرض آزمون قرار خواهند داشت.

 

همچنين سامانه ضدموشکی "آرو2" كه يك سامانه دفاع ضد موشكي بالستيك و اولين موشك توسعه يافته اسرائيل و آمريكا ويژه مقابله و انهدام موشك هاي بالستيك در سطح منطقه‌اي براي اولين بار در رويارويي واقعي با ده‌ها فروند موشك شهاب 3 قرار خواهند داشت و بايد آگاه بود كه شليك اين موشك‌ها در محدوده گسترده براي فشار بر سامانه آرو و كسب فرصت استفاده از موشك‌هاي خود – قبل از اقدام اسرائيل در انهدام آنها با حملات هوايي- به نفع ايران خواهد بود.

 

درهمين راستا، ممكن است سامانه پيشرفته دفاع موشكي "ايجيس" (Aegis) بكارگرفته شود كه نيروي دريايي آمريكا از آن بهره مي‌برد و مسئولان آمريكايي در اين مرحله در برابر سوال دشواري درخصوص ورود مستقيم اين سامانه به جنگ قرار خواهند داشت زيرا ورود مستقيم به جنگ از يك منظر منافع آمريكا را در معرض پاسخ انتقام‌جويانه ايران قرار مي‌دهد اما از منظر ديگر به آمريكا كمك مي‌كند تا به هم‌پيمانان خود در اروپا، آسيا و خاورميانه نشان دهد كه شراكت دفاعي موشكي با واشنگتن در صورت لزوم كارساز و موثر خواهد بود.

 

از سوي ديگر، جنگ اسرائيل و ايران پيامدهاي عميقي در راهبردهاي نظامي و سرمايه گذاري‌هاي آمريكا در آسيا به همراه خواهد داشت زيرا وزارت دفاع آمريكا در گزارش‌هاي سالانه خود از مدرن شدن و توسعه توانمندي‌هاي موشكي چين مكرر سخن مي گويد.

 

در صورت وقوع جنگ، طراحان نظامي در ارزيابي نظريه‌هاي خود بازنگري خواهند كرد و در صورت موفقيت ايران در ضربه نظامي به تل‌آويو و اهداف ديگر در اسرائيل؛ اين موفقيت شك و ترديدهايي را ميان تصميم گيرندگان در آمريكا درباره طرح‌هاي دراز مدت آنها در تمركز بر اقيانوس آرام ايجاد خواهد كرد و اين جنگ همچنين بر بحث و جدل ها در داخل پنتاگون درباره حمايت مالي از سامانه‌هاي ضد موشكي قاره‌پيما تاثير خواهد گذاشت.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 1 شهريور 1391برچسب:سیاسی , خبری , انتقادی ,اجتماعی - اخبار ویژه - تخریب نظام - اصلاح طلبان - اجتماعی - شبهات - سیاسی - - متفرقه - گوناگون - اهم موضوعات - اطرافیان رییس جمهور -, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com