وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش فارس، نحوه برگزاری انتخابات‌های مهم در کشور‌های ونزوئلا، ایران و روسیه همواره زیر ذره‌بین سیاستمداران و رسانه‌های غربی به ویژه آمریکا قرار داشته است.

از ادعای وقوع تقلب گرفته تا به حاشیه راندن گروه‌های معارض و مخالف همگی اتهامات بی اساسی هستند که همواره از سوی کشور‌های غربی موجب شده تا افکار عمومی جهان با دید منفی به روند اجرای دموکراسی در کشور‌های رقیب و دشمن بنگرند.

اما تنها با گذشت دقایقی از آغاز پنجاه و هفتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با نگاهی به روند برگزاری این انتخابات متوجه می‌شویم برخی ویژگی‌های غیردموکراتیک در آن کاملا مشهود است.

ویژگی‌هایی که به قول «تد رال» تحلیلگر و نویسنده آمریکایی موجب می‌شود علت تنفر مردم جهان از سیاست‌های دوگانه کاخ سفید باشد.

روند ناقص دموکراسی در انتخابات آمریکا/ سیستم همه یا هیچ!

معمولا نظام‌های سیاسی دموکراتیک بر پایه مشروعیت حداکثری مردم بنا شده اند به این معنا که حمایت اکثریت مردم از فرد یا حزب خاصی به معنای تفویض قدرت به وی است.

بنا بر این، روند اجرای دموکراسی در انتخابات زمانی تکمیل می‌شود که فرد منتخب، مورد تایید جمعیت حداکثری جامعه باشد.

اما در انتخابات آمریکا شاهد هستیم حتی زمانی که فردی اکثریت آرا را نیز به دست آورده، نمی‌تواند رئیس جمهور شود اتفاقی که در جریان انتخابات سال 2000 آمریکا حرف و حدیث‌های را  درباره دموکراتیک یا غیر دموکراتیک بودن این نوع انتخابات ایجاد کرد.

در این انتخابات اگرچه جورج بوش آرای مردمی کمتری نسبت به رقیب خود الگور به دست آورد اما طبق قانون الکترال توانست رئیس جمهور آمریکا شود.

در نظام انتخاباتی آمریکا، مردم هر ایالت، علاوه بر رئیس جمهور و معاونش افرادی موسوم به الکترال کالج‌ها را نیز انتخاب می‌کنند.

پس از مشخص شدن نتایج انتخابات، هر نامزدی که بتواند آرای بیشتری را کسب کند، تمام رای‌های الکترال آن ایالت را به دست خواهد آورد، حتی اگر فقط یک درصد آرای وی از رقیبش بیشتر باشد.

تعداد الکترال‌ها در هر ایالت برابر است با تعداد نمایندگان آن ایالت در کنگره فدرال به اضافه 2 که همان تعداد نمایندگان سنای هر ایالت است. در کل 538 الکترال کالج در کل آمریکا وجود دارد که هر کاندیدا برای کسب ریاست جمهوری باید 270 رای الکترال کالج را کسب کند.

نحوه توزیع آرای الکترال در ایالت‌های آمریکا

بنا بر این آرای شهروندان موسوم به آرای مردمی در هر ایالت به‌صورت جداگانه شمرده می‌شود و به‌طور کلی در سطح ملی محسوب نخواهد شد.

در کل ممکن است یکی از نامزدها که آرای ‌الکترال بیشتری کسب کرده و آرای مردمی کمتری به‌دست آورده، نسبت به رقیبش که دارای آرای مردمی بیشتری است، به ‌عنوان رئیس ‌جمهور معرفی شود.

به حاشیه رانده شدن «احزاب سوم»/ نقش پول در انتخابات آمریکا

شاید کمتر کسی باشد که نام احزاب سوم و نامزد‌های مستقل در انتخابات آمریکا را شنیده باشد احزابی نظیر حزب سبز یا حزب آزادی‌خواه که با نامزد‌های گمنام خود حضوری کم‌رنگ در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی داشته‌اند.

اما علت چیست؟ چرا با وجود فضای باز انتخاباتی در آمریکا این احزاب فرصت عرضه اندام پیدا نمی‌کنند؟ شاید بهتر است برای پاسخ به این سوال به نقش پول در روند انتخابات آمریکا اشاره‌ کرد.

دکتر «فواد ایزدی» استاد آمریکای دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در جلسه‌ای به منظور بررسی جنبش تسخیر وال‌استریت، به نقش پول در انتخابات آمریکا اشاره کرد و گفت: یک اصل نانوشته‌ای در انتخابات آمریکا وجود دارد و آن اینکه نامزد و حزبی که بتواند پول بیشتری به دست آورد قطعا پیروز انتخابات می‌شود.

خیلی از کارشناسان آمریکایی معتقدند نقشی که منابع مالی و سرازیر شدن پول به جریان انتخابات آمریکا دارد موجب تضعیف دموکراسی و تعیین رئیس‌جمهور می‌شود.

نامزد‌های انتخاباتی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا تلاش می‌کنند تا پیش از انتخابات منابع مالی‌ لازم جهت کنترل کانال‌های تبلیغات را به دست آورند.

یکی از کانال‌های مهم تبلیغات در انتخابات آمریکا، رسانه‌های دیداری و نوشتاری هستند که تلاش می‌کنند به جای آنکه اخبار واقعی مربوط به نامزدهای انتخابات این کشور را منعکس کنند، کاندیدای همسو با سیاستهای شرکتهای مالک خود را به مردم تحمیل کنند.

آنچه در عصر اطلاعات باعث اهمیت یافتن «غلبه بر قلب‏ها» شده است ظهور تکنولوژی رسانه‌ای و اطلاعاتی و انتقال اطلاعات در مدت زمان کوتاهی در سراسر جهان می‌باشد.

به عبارت دیگر، صرف نظر از اینکه ارزش‏های یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری چقدر خوب و گیرا هستند، مادامی که سایرین چیزی درباره‌ی آن‌ها ندانند، هیچ پیامی منتقل نخواهد شد و یک کاندیدا نمی‌تواند شعارهای انتخاباتی خود را به گوش رأی‌دهندگان برساند.

در همین راستا، شبکه تلویزیونی فرانسه اخیرا گزارش داده است که هزینه‌ای که تاکنون باراک اوباما و میت رامنی برای تبلیغات تلویزیونی صرف کرده‌اند از مرز 6 میلیارد دلار عبور کرد.

این درحالی است که منابع مالی احزاب سوم در آمریکا بسیار اندک بوده و قابل مقایسه با دو حزب بزرگ این کشور نیست. بنا بر این، احزاب سوم یکی از ابزار‌های قدرت و تاثیر گذار در انتخابات را در اختیار ندارند و عملا از عرصه رقابت سیاسی به حاشیه رانده می‌شوند.

همچنین محدودیت‌های دیگری نیز دامن‌گیر احزاب سوم در آمریکا است که از جمله آن می‌توان به عدم دسترسی به صندوق‌های رای در هرایالت جهت نام نویسی و عدم مناظره‌های انتخاباتی اشاره کرد.

2 نامزد حزب سوم در انتخابات آمریکا

قوانین رای‌گیری متفاوت در ایالت‌های آمریکا/ مشکلات ساختاری اخذ رای

برای اولین بار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تحت الشعاع طوفان مرگبار سندی قرار گرفته است که موجب تخریب خانه‌ها و ساختمان‌های بسیاری در نواحی شرقی آمریکا شده است.

بیش از 60 مرکز رای‌گیری در شهر نیویورک به دلیل خرابی‌های ناشی از طوفان جابه جا شده است و در مکان‌هایی که دسترسی به شبکه برق موجود نیست، کامیون ها و وسایل نقلیه ارتش به عنوان صندوق‌های سیار رای به کار گرفته شده است.

در همین راستا، مقامات ایالت «نیوجرسی» در اقدامی به آن دسته از رأی‌دهندگان آمریکایی این ایالت که به دنبال وقوع ابرطوفان «سندی» آواره شده‌اند اجازه می‌دهند تا از طریق ایمیل یا فکس رأی دهند.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی هشدار داده اند سیستم رای‌گیری اینترنتی امنیت ندارد؛ به دلیل ضعف‌های سیستم سایبری در آمریکا، خیلی از هکر ها قادر هستند در نتایج انتخابات را به سود فرد یا حزب خاصی تغییر دهند.

علاوه بر آن می‌توان به مشکلات ساختاری که در سیستم رای‌گیری آمریکا وجود دارد، از قوانین بحث‌انگیز درباره اسناد هویتی رأی‌دهنگان گرفته، تا اختصاص زمان‌های متفاوت برای رأی‌گیری و تا نحوه تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخاباتی اشاره کرد.

قوانین متفاوت انتخاباتی از ایالتی به ایالت دیگر تغییر می‌کنند موجب می‌شود که یک حزب معین در موضع برتر قرار گیرد.

در این فیلم زیر مشاهده می‌کنید که در یک شهروند آمریکایی بدون نیاز به سند هویتی می‌تواند در یکی از حوزه‌های رای در آمریکا به جای فرد دیگری رای دهد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com