وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

آمریکا چگونه با انتشار تصاویر بشردوستانه سعی در فریب افکار عمومی دارد؟ هدف رسانه ها از انتشار تصاویر رفتارهای انسان دوستانه نظامیان آمریکا در عراق و افغانستان چیست؟ برای آشنایی بیشتر با دو روی سکه حضور آمریکا در عراق و افغانستان با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...
گروه گزارش ویژه مشرق؛ فريب عبارت است از ارائه وارونه واقعيت براي دستيابي به برخي برتريها. فريب سياسي از طريق داشتن روابط ديپلماتيك يا بين‌المللي و فريب نظامي از طريق عملكرد نيروهاي نظامي حاصل مي‌شود. اگر يكي از طرفين موقعيت تهاجمي بيشتري داشته باشد مي‌تواند در عمليات فريب نيز موفق‌تر باشد. طرف آغازگر عمليات فريب مي‌تواند در ماهيت مقابله نقش تعيين‌كننده‌اي ايفاء كند و به اين ترتيب ميزان كنترل او بر عمليات بيشتر خواهد بود. مزيت عمده براي طرف آغازگر، بهره‌برداري مناسب‌تر از زمان است. هرچند ممكن است مخاطب موردنظر بر پايه عناوين عمليات فريب طرف آغازگر، اقدامي به عمل نياورد، اما بايد زماني را براي ارزيابي سناريوهاي فريب و يا كسب اطلاعات ديگر، صرف كند كه اين امر به نفع طرف آغازگر است.

فريب (نظامي يا سياسي) عبارت از دستكاري، تحريف، كتمان یا تزوير شواهد موجود كه در دسترس طرف مقابل است. تاريخ نشان داده است كه با تقويت دريافتها و باورهاي كنوني دشمن، بهتر مي‌توان عمليات فريب را اجرا كرد تا با متقاعد كردن او به تغيير افكارش. كاركنان عمليات رواني بايد به دشمن تلقين كنند كه راهي را كه انتخاب كرده، بهترين گزينه ممكن است تا بدين ترتيب او را از انديشيدن به طرحها و راههاي جايگزين ديگر، باز دارند. اگر مردم دو گزينه پيش رو داشته باشند، گزينه‌اي را انتخاب مي‌كنند كه با ديدگاه كنوني آنها مطابقت دارد. اغلب مردم آنچه را كه به آن مي‌انديشند، باور دارند.

از ديدگاه روان‌شناسي، مردم شواهدي را مي‌پذيرند كه تصورات و عقايد از قبل شكل گرفته آنها را تأييد كنند. مردم عموماً به شواهد مطابق با ديدگاههايشان، بيش از حد لازم اهميت مي‌دهند و شواهد مغاير با اين ديدگاهها را رد مي‌كنند. كاركنان عمليات رواني بايد تا حد امكان از تلقين برخي چيزها كه مخاطبان آمادگي و استعداد باور آن ‌را ندارند، اجتناب كنند.



 
طی بیش از یک دهه از حضور و اشغال غیرقانونی آمریکا در عراق و افغانستان صدها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر زخمی، آواره و بی خانمان شدند. آمار ها از کشته شدن نزدیک به دو میلیون عراقی طی حمله و اشغال این کشور کشته و میلیون ها نفر دیگر آواره و زخمی شده اند. در افغانستان نیز اوضاع مشابهی برقرار است.

تروریسم که بهانه اول آمریکا برای لشکرکشی به خاورمیانه بود قوی تر از گذشته پابرجاست و انفجارهای شدید تروریستی همچنان قربانی می گیرد. شرایط به گونه ای رقم خورده است که پس از یک دهه حضور آمریکا، گویی تروریسم در منطقه جانی تازه گرفته و پا را از عراق و افغانستان فراتر گذاشته و دامان دیگر کشورهای منطقه را نیز گرفته است.

مداخله بشر دوستانه، جنگ علیه تروریسم و عناوین دیگری که در توجیه حملات نظامی آمریکا و متحدانش به کشورهای دیگر بکار می رود، با همراهی دستگاه رسانه ای این قدرت ها سعی در القای حس بشر دوستی و حرکت انسانی نظامیان آمریکا در کشورهای تحت اشغال را دارد. بخش هایی از پازل عملیات فریب افکار عمومی که در آن آمریکا با انتشار تصاویر احساسی و برانگیزنده، مخاطب را با خود همراه می کند. پازلی که قطعه دیگر آن که اغلب برای نادیده گرفتن شدن آن تلاش می شود، کشتار انسان ها و حتی حیوانات بی گناه و بی دفاع است.


 


حمله به عراق و افغانستان با نام های عملیاتی چون آزادی پایدار و عدالت پایدار با هدف برقراری دموکراسی و ریشه کنی تروریسم، از اولین نمونه های عملیات فریب آمریکا در حمله به این دو کشور بوده است. پیشینه ایالات متحده در انجام عملیات فریب در تطهیر عملیات نظامی خود به جنگ ویتنام و جنگ های جهانی باز می گردد.




در این گزارش به "عملیات فریب آمریکا در عراق و افغانستان با انتشار تصاویر بشر دوستانه" پرداخته خواهد شد.

جنایات آمریکا در افغانستان

طی 11 سال اشغال افغانستان، صدها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر نقص عضو شدند. در میان این جنایات، موارد متعدد تیراندازی به سوی غیرنظامیان، حمله به خانه های مردم و قتل عام خانواده های افغان و حملات متعدد به مراسم عروسی نیز به چشم می خورد که برخی از آن ها در ادامه ذکر شده است.

کشتار 17 غیرنظامی در خواب

در آخرین روزهای زمستان سال گذشته، چند نظامی آمریکایی با گشودن آتش بر روی ساکنان غیرنظامی یک روستا، 17 غیر نظامی را قتل عام کردند. این کشتار که یکی از بدترین کشتارهای رخ داده به دست نظامیان آمریکایی نام گرفته است، در نیمه های شب و زمانی که ساکنان روستا در خواب بودند انجام شد.




17 غیر نظامی و زن کودک در خواب به دست نظامی مست آمریکایی به قتل رسیدند

در این جنایت جنگی، چند نظامی آمریکایی که به ادعای مقامات پنتاگون در حالت مستی بوده اند، با تیراندازی به خانه های مردم در روستای پنجوای در جنوب قندهار، 17 غیرنظامی کشته شدند. در بین افراد کشته شده در این حمله تعداد زیادی زن و کودک وجود دارند. هر چند فرماندهی ناتو در افغانستان پس از انتشار این خبر طبق روال معمول اقدام به عذرخواهی و ابراز تاسف نسبت به این جنایتی کرده، اما در بیانیه ناتو به تعداد قربانیان و یا چگونگی وقوع آن اشاره نشده است. ژنرال جان آلن فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان نیز پس از این حادثه همانند گذشته اعلام کرد کمیته تحقیق در مورد این جنایت تشکیل و به آن رسیدگی خواهد شد.



چهار نظامی آمریکایی که جنایت قندهار را مرتکب شدند

در نهایت و با تشکیل دادگاه نظامی در آمریکا، عامل اصلی این جنایت تنها به 24 سال زندان محکوم شد و سایر همدستان وی به دلیل مشارکت به حبس های کوتاه تر محکوم شدند.

اوباما نیز در واکنش به این قتل عام اعلام کرد که از شنیدن خبر این کشتار "شوکه" شده است!

 
عروسی هایی که عزا شد

مراسم عروسی در افغانستان بدلیل رسومات محلی هر ایالت، معمولا با تیراندازی هوایی به نشانه شادی همراه است. اشغالگران با وجود آگاهی از سنت های مردم افغانستان، تا کنون ده ها مراسم عروسی آن ها را به خاک و خون کشیده و آن را به عزا تبدیل کرده اند.

یکی از این جنایات در سال 2007 و در استان ننگرهار روی داد. بالگردهای نیروهای آمریکا با حمله به یک مراسم عروسی و به رگبار بستن حاضران در این مراسم، 47 نفر را به قتل رساندند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com