وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش رسانه ایران "کیانوش ایرانی" در مطلبی با عنوان «آن‌چه که ایرانیان از "روابط محرمانه رضا پهلوی با سیا" نمی‌دانند!» در سایت "گویا" می نویسد: آیا ایرانیان می‌دانند که در اواسط شهریور ۱۳۶۵، سیا فرکانس اختصاصی تلویزیون ایران در شبکه جهانی را برای پخش پیام ۱۱ دقیقه‌ ای رضا پهلوی هک کرد و یک سال بعد ویلیام کیسی (رئیس اسبق سیا) در گفت‌وگویی با "باب وودوارد" (Bob Woodward) که در کتاب "جنگ‌ های سری سیا" (The Secret Wars of the CIA) منتشر شد از "تهیه طرح سرنگونی خمینی و جایگزین کردن او با رضا پهلوی" به‌دستور ریگان پرده برداشت؟

در ادامه در این مطلب آمده است:

کم و بیش می دانیم که افشاگری گسترده درباره افتضاح ایران-کنترا (ایرانگیت) در نوامبر ۱۹۸۶ (آبان ۱۳۶۵) و فشار افکار عمومی در امریکا، باعث تشکیل دو کمیسیون تحقیق پیرامون "معامله محرمانه و غیرقانونی با رژیم ایران و ارسال بخشی از پول آن برای کنتراهای نیکاراگوئه" از سوی رونالد ریگان (رئیس جمهور) و کنگره امریکا شده بود ولی گزارش های رسمی این دو کمیسیون کمتر مورد توجه ایرانیان واقع شده است.

این نوشته به بررسی یکی از اطلاعات مهم و ناشنیده مندرج در گزارش "کمیسیون تاور" (The Tower Commission Report) اختصاص دارد.

کمیسیون ۳ نفره تاور، در ۲۶ نوامبر ۱۹۸۶ (۵ آذر ۱۳۶۵) به دستور رونالد ریگان تشکیل شد که جان تاور (سناتور جمهوریخواه سابق ایالت تگزاس) سرپرست و برنت اسکوکرافت (مشاور امنیت ملی امریکا در دولت جرالد فورد) و ادموند ماسکی (وزیر امور خارجه اسبق امریکا در دولت اول ریگان) دیگر اعضایش بودند.

این کمیسیون نتایج بررسی های خود را در ۲۶ فوریه ۱۹۸۷ (۷ اسفند ۱۳۶۵) در گزارشی ۲۰۰ صفحه‌ای به رونالد ریگان عرضه کرد و سپس آن را به صورت کتاب منتشر نمود. این کتاب میلیون ها نسخه فروش داشت و در کمتر از دو هفته به چاپ سوم۱ رسید.

از جمله اطلاعاتی که در کتاب "گزارش کمیته تاور" آمده است، جزئیاتی از حمایت مالی و ... از بخشی از اپوزیسیون رژیم ایران است که دولت امریکا برای به محاق بردن رابطه محرمانه با رژیم ایران ناچار شد فاش کند.

یکی از مهمترین اطلاعات فاش شده، «هک شدن فرکانس اختصاصی تلویزیون ایران در شبکه جهانی توسط سیا برای پخش پیام ۱۱ دقیقه ای رضا پهلوی» می باشد که در پاراگراف دوم از صفحه ۳۹۸ این کتاب۲ آمده است:

«در تعطيلات آخر اين هفته۳، پيام ۱۱ دقيقه‏ اى فرزند شاه با هک کردن فرکانس اختصاصی تلویزیون ایران در شبکه جهانی، بر روى موج تلويزيون ايران انداخته شد و پخش گرديد. به گزارش طرفداران خانواده شاه، پخش اين برنامه، موج اعتراض در تهران و بقیه نقاط را برانگيخت. "مقام ايرانى" از سام۴ پرسيد چگونه است كه از سويى به ما مى‏ گوييد انقلاب ايران را به مثابه يك امر واقع قبول داريد و از سوى ديگر دست به اين گونه كارها مى ‏زنيد؟» [گزارش سرهنگ الیور نورث (عضو شورای امنیت ملی امریکا) به آدمیرال جان پویندکستر (مشاور امنیت ملی امریکا) در دوشنبه ۸ سپتامبر ۱۹۸۶ (۱۷ شهریور ۱۳۶۵)]
 


در کتاب «گزارش کمیته تاور»، جزئیات بیشتری درباره پشت پرده ارسال این پیام ویدیویی توسط سیا بیان نشد و این مساله مسکوت ماند تا اینکه باب وودوارد روزنامه نگار شهیر امریکا و افشاگر افتضاح واترگیت، در اکتبر ۱۹۸۷ در کتاب «جنگ های سری سیا» پرده از این عمل بی سابقه در «تاریخ تلویزیون» در ایران برداشت.

در صفحه ۸۵ این کتاب۵، وودوارد گفتگویی از ویلیام کیسی (رئیس وقت سیا) آورده است که وی در آن از «تهیه طرح سرنگونی خمینی و جایگزین کردن او با رضا پهلوی» به دستور ریگان سخن می گوید:

«خمينى اغلب موضوع گفتگوها در گردهمایی هاى كاخ سفيد بود. اين تمايل اظهار مى‏شد كه در صورت امكان دفع شرش بشود. با رئيس جمهور مباحثاتى انجام گرفته بود و به نظر مى‏رسيد كه نظر او بيش از حد معمولش، به اين موضوع معطوف شده است و بعد از كيسى خواسته شد عمليات مخفى براى سرنگونی خمينى و جایگزین کردن او با رضا پهلوى پسر شاه فقيد را موضوع مطالعه قرار دهد و طرحى تهيه كند. وقتى كيسى این موضوع را در لنگلی۶ مطرح کرد، رنگ از صورت ها پريد. ایران مشکلی لاینحل بود، خانواده پهلوی از آن هم بدتر بود. در اداره عمليات سری سيا هم هيچكس حاضر نبود وارد چنین ماجرایی بشود. وزارت خارجه نيز در مقابل این تصمیم مقاومت کرد. ولی کیسی همسو با رئیس جمهور احساس کرد که حکومت باید کاری انجام دهد. بهترین فکری که به نظرش رسید، این بود که به سیا اجازه دهد که طی یک عملیات مخفی، گفتگوهایی با تبعیدیان ضد خمینی انجام داده و با برآورد و بررسی آنها دریابد که کدام یک از آنها ممکن است بتواند نیروی مخالفی بر علیه خمینی برپا کنند. کیسی اين طرح را به مثابه اولین قدم مورد نیاز به کاخ سفید ارائه کرد و رئیس جمهور آن را امضا نمود.»


کیسی در صفحه ۴۸۸ این کتاب۷، ضمن بیان جزئیات دیگری از پخش برنامه رضا پهلوی در ایران از وعده بازگشت وی در آن برنامه سخن می گوید:

«يك ماه پيش، در سپتامبر۸، سيا مخفیانه، فرستنده تلويزيونى کوچکی را برای پخش برنامه ۱۱ دقیقه‌ای رضا پهلوی در ایران فراهم کرد که وی در آن برنامه اعلام کرد: "من بازخواهم گشت."»

بیش از ۲۶ سال از این ماجرا می گذرد و با اینکه دولت امریکا و رئیس وقت سیا به این ماجرا اذعان نموده اند، تا این لحظه هیچ توضیحی از سوی آقای رضا پهلوی ارائه نشده است و ایشان کماکان از بیان حقایق گریزان اند. نگارنده امیدوار است که ایشان روزی به بیان حقایق بپردازند و تلاش برای شاه شدن! با توسل به قدرت های خارجی را ترک گویند.


پاورقی ها:
۱- http://articles.latimes.com/۱۹۸۷-۰۳-۰۶/news/vw-۴۸۹۷_۱_tower-commission-report
۲- The Tower Commission Report: The Full Text of the President's Special Review Board (New York: Bantam Books, ۱۹۸۷), p. ۳۹۸
۳- منظور از تعطیلات آخر هفته، شنبه (۶ سپتامبر ۱۹۸۶) یا یکشنبه (۷ سپتامبر ۱۹۸۶) می باشد.
۴- ﺟﺮج ﮐﺎو، ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺳﯿﺎ در ﻣﺴﺎﺋﻞ اﯾﺮان
http://www.nytimes.com/۱۹۹۲/۰۸/۱۱/us/ex-cia-expert-on-iran-ties-agent-to-arms-sale.html
۵- Bob Woodward, _Veil: The Secret Wars of the CIA, ۱۹۸۱-۱۹۸۷_, New York: Simon & Schuster, ۱۹۸۷, p. ۸۵
۶- مرکز اصلی سیا در ایالت ویرجینیا
۷- Bob Woodward, _Veil: The Secret Wars of the CIA, ۱۹۸۱-۱۹۸۷_, New York: Simon & Schuster, ۱۹۸۷, p. ۴۸۸
۸- اشاره دارد به سپتامبر ۱۹۸۶

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:پهلوی,آمریکا,حقوق ملت ایران,نوکری اجنبی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com